اوکراین که در اروپای شرقی واقع شده یکی از جمهوری‌های استقلال یافته اتحاد جماهیر شوروی سابق است که پس از فروپاشی این کشور در سال ۱۹۹۱ تشکیل شد. این کشور از شرق با روسیه؛ در شمال با بلاروس؛ از غرب با لهستان، اسلوواکی و مجارستان؛ از جنوب غربی با رومانی و مولداوی هم‌مرز است و در جنوب آن دریای سیاه و دریای آزوف قرار دارد و پایتخت آن شهر کی‌اف و زبان رسمی آن زبان اوکراینی می‌باشد. دولت این کشور پس از جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۵۴ از بانیان تشکیل سازمان ملل متحد بودند.

در حال حاضر اوکراین در میان جمهوری‌های شوروی سابق از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از لحاظ فرهنگ و سطح زندگی و درآمد ملی اروپائی‌ترین جمهوری شوروی محسوب می‌شود. اوکراین پس از روسیه پهناورترین کشور اروپاست با ذخایر وسوسه انگیزی از معادن فلزی ارزشمند. آب و هوای اوکراین معتدل است اما در بخش جنوبی استان کریمه آب و هوای مدیترانه‌ای حاکم است. تنها کوه‌های این کشور در غرب آن واقع شده‌اند که بلندترین آنها ۲ هزار و ۶۱ متر ارتفاع دارد. یکی از نکاتی که در اوکراین قابل توجه است طبق قانونی اساسی اوکراین، تمام شهروندان اوکراینی از تحصیل رایگان برخوردار هستند، دانشگاههای اوکراین دارای امکانات کامل و با تکنولوژی روسی و به سبک روسی کلیه رشته ها تدریس میشود.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در اوکراین

کشور اوکراین یکی از مشهورترین مقاصد برای متقاضیان تحصیل علوم پزشکی می باشد. دانشجویان از سراسر جهان جهت مطالعات پزشکی که شامل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و… می شود به دلیل هزینه های زندگی و تحصیل پایین و انجام مطالعات پزشکی با کیفیتی بسیار بالا به اوکراین مهاجرت می نمایند. برنامه دندانپزشکی در دانشکده دندانپزشکی اوکراین طی ۵ سال تحصیلی ارائه می شود و دانشجویان از طریق مباحث مهم در مشخصات بیولوژیکی و پزشکی و همچنین رشته های مختلف بالینی که برای یک دندانپزشک نیاز است تحصیل می کنند به شرط اتمام موفق آمیز دروس به دانشجویان مدرک دیپلم دندانپزشکی داده می شود.تحصیل دندانپزشکی در اوکراین

تحصیل دندانپزشکی در اوکراین از سال چهارم شامل دروس تخصصی از جمله: آناتومی، بافت شناسی، بیوشیمی و … می باشد. برای اخذ پذیرش دانشگاه های این کشور نیاز است که آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و مدارکی نظیر گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی سلامت پزشکی، عکس پاسپورتی، ارائه گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار و یک حساب بانکی معتبر جهت اثبات پشتوانه مالی به مسئولان دانشگاه ارائه دهند. پس از اخذ پذیرش دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی در اوکراین نیاز است که در دوره ی پیش دانشگاهی دندانپزشکی را در این کشور بگذرانید و پس از آن وارد دوره های دانشگاهی شوید. یکی از مزایایی که دانشگاه های این کشور برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند این است که نیازی به ارائه مدرک زبان نمی باشد. دانشجویان رشته دندانپزشکی در دانشگاه های اوکراین به آزمایشگاه های بسیار مجهزی دسترسی دارند که با روند پوسیدگی دندان، ساخت دندان مصنوعی، بیماری های دهان و دندان و لثه و… آشنا می شوند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در اوکراین

در تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در اوکراین این امکان وجود دارد که دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن در رشته های مختلف پزشکی و دندانپزشکی وارد دوره ی تخصص خواهند شد که این دوره ۳ سال طول می کشد که . هزینه یک سال تخصص در اوکراین تقریباً ۳۸۰۰ تا ۴۶۰۰ دلار خواهد بود. مبلغ شهریه برای گرایش دندانپزشکی به زبان انگلیسی ۳۶۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار و گرایش دندانپزشکی به زبان اوکراینی یا روسی ۲۵۰۰ تا ۳۴۰۰ دلار می باشد. که این هزینه نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آسیایی بسیار کمتر است و شاید بتوان یکی از علل تمایل زیاد دانشجویان به تحصیل دندانپزشکی در این کشور را همین دانست. همچنین دولت این کشور به دانشجویان با رزومه های بالا بورسیه می دهد که در صورت پذیرش از دانشگاه های اوکراین با بورسیه در هر دانشگاهی شرایط تحصیل رایگان در اوکراین برای شما امکان پذیر میگردد. معمولا بورسیه برای تحصیل در مقاطع بالاتر مانند دکتری PHD و کارشناسی ارشد تعلق می گیرد و شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین در مقطع دکترا یا PhD و شرایط تحصیل پزشکی در اوکراین در مقطع کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس را آسان تر می کند.

دانشگاه های کشور اوکراین در حال حاضر مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشند.