کشور پرتغال یکی از زیباترین کشورهای اروپاست که از غرب با اقیانوس اطلس و از شرق و شمال با کشور اسپانیا هم مرز است. این کشور که براساس آمارهای جهای کشوری توسعه یافته محسوب میشود از بهترین کشورهاییست بخاطر کیفیت بالای زندگی میتوانید برای زندگی و تحصیل انتخاب کنید. کشور پرتغال یکی از بنیانگذاران پیمان آتلانتیک شمالی و عضو اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز می باشد.

پایتخت این کشور شهر لیسبون و زبان رسمی مردم آن پرتغالی و دین رسمی آن مسیحیت است. پرتغال دارای آب و هوای متعدلی است و به دلیل جاذبه های طبیعی فوق العاده ای که دارد هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب میکند. کشور پرتغال سومین منطقه بزرگ اقتصادی در اتحادیه اروپا است و یازدهمین رتبه را در جهان دارد. همچنین دارای جزایری همچون Azeros و Madeira می باشد که Azores حدود ۱,۱۰۰ کیلومتری در غرب لیسبون و Madeira در شمال جزایر قناری واقع شده اند. این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی دارای روستاهای بیشتر و مناظر طبیعی زیبایی تری در حومه شهر های بزرگ می باشد.

شرایط تحصیل پزشکی در پرتغال

در حال حاضر کشور پرتغال شرایط بسیار مطلوبی را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم کرده است و میتوان گفت که به یکی از کشورهای پرطرفدار برای تحصیل بخصوص در رشته پزشکی تبدیل شده است. در واقع دولت این کشور از سال ۲۰۱۵ فعالیت های گسترده و موثری را در راستا انجام داده است و موفق شده پیشرفت های زیادی را در حوزه های صنعت و سیستم آموزشی اتخاذ کند و با گذشت زمان بسیار کمی از شروع آن توانسته دانشگاه های خود را در رنکینگ جهانی به جایگاه مناسبی برساند و متقاضیان زیادی را جذب کند.
تقریبا همه ی علاقه مندان به رشته پزشکی در ایران کنکور را سدی بزرگ برای رسیدن به خواسته های خود میدانند و در صورت ناتوان ماندن از عبور از این سد به تحصیل در خارج از ایران روی می آورند و به دنبال کشورهایی می گردند که اجازه تحصیل در رشته مورد علاقشان را بدون کنکور داشته باشند. از همین رو میتوان گفت که یکی از دلایل پرطرفدار شدن تحصیل پزشکی در پرتغال بدون کنکور تحصیل کردن در آن است در واقع متقاضیان تنها با داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود در دو رشته ریاضی و تجربی میتوانند جهت اخذ پذیرش رشته پزشکی در این کشور اقدام کنند. البته تحصیل در رشته پزشکی به این سادگی که برای گفته شد نیست و متقاضی نیاز دارد که به یکی از زبان های انگلیسی یا پرتغالی تسلط داشته باشد هرچند ارائه مدرک زبان به دانشگاه الزامی نیست اما دانستن آن کمک شایانی در یادگیری درس به شما خواهد کرد.

مزایای تحصیل در پرتغال

در حال حاضر با توجه به مزیت هایی که کشور پرتغال نسبت به سایر کشورها در اروپا برای تحصیل در اختیار متقضیان رشته پزشکی قرار میدهد میتوان گفت یکی از بهترین کشورهاییست که میتوان برای تحصیل انتخاب کرد. اگر بخواهم به چند مورد از این مزیت ها اشاره کنم میتوان گفت:تحصیل پزشکی در پرتغال

  • تحصیل بدون کنکور در رشته پزشکی
  • عدم نیاز به مدرک زبان برای تحصیل در رشته پزشکی
  • پایین بودن هزینه های تحصیل در رشته پزشکی
  • اخذ ویزا برای اقوام درجه یک در حین تحصیل در رشته پزشکی
  • امکان انجام کار دانشجویی در هفته ۱۰ تا ۲۰ ساعت

هزینه های تحصیل پزشکی در پرتغال

همه ی ما وقتی تصمیم میگیریم در کشوری غیر از ایران تحصیل کنیم پس از بررسی هایی که در رابطه با مزایای تحصیل و جایگاه آموزشی آن کشور انجام میدهیم به سراغ هزینه های آن کشور نیز میرویم و با توجه به بودجه خود کشور مورد نظر را انتخاب میکنیم. اما در رابطه با کشور پرتغال همانطور که قبلا گفته شد یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی به حساب می آید و هزینه زندگی با توجه به اینکه در کدام منطقه پرتغال سکونت دارید متفاوت است و به طور میانگین میتوان گفت که حدود ۶۵۰ تا ۸۵۰ یورو در ماه هزینه شما خواهد بود.
اما هزینه تحصیل در رشته پزشکی در پرتغال با توجه به اینکه هر متقاضی متناسب با دانشگاهی که در آن پذیرش میشود متغیر است. به عنوان مثال اگر متقاضی تحصیل پزشکی در پرتغال را به زبان پرتغالی انتخاب کند،  شهریه هر سال در حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو است. اگر تحصیل به زبان انگلیسی را انتخاب کرده باشید باید هر سال مبلغ ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برای شرکت در دوره ها به زبان انگلیسی بپردازید. دقت داشته باشید که هزینه تحصیل در پرتغال در دانشگاه های دولتی پایین تر از دانشگاه های آزاد و خصوصی میباشد. و پرداخت شهریه در این دانشگاه ها به صورت سالیانه انجام میگیرد در حالی که در دانشگاه های خصوصی پرداخت شهریه به صورت ماهیانه است.