رومانی بزرگترین کشور حوزه بالکان است که پس از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۸۹ یکی از کشورهای کمونیستی بلوک شرق اروپا بود. پس از فروپاشی پرده آهنین در سال ۱۹۸۹ رومانی تحولات سیاسی و اقتصادی زیادی را از سر گذراند و با کمک همین تحولات توانست در اول ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بپیوندد. رومانی با مجارستان، صربستان، اوکراین، بلغارستان و مولداوی همسایه است.

زبان رسمی این کشور زبان رومانیایی و واحد پول آن لئو رومانی است. اکثریت مردم رومانی مسیحی هستند که حدود ۸۷ درصد از شاخه ارتدکس تعلق دارند. کشور رومانی علاوه بر فرهنگ بسیار غنی، مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی دارد که آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. با دیدن تصاویر شگفت‌انگیز این کشور، بدون شک تحریک می شوید که حتما سفری به آن داشته باشید. وقتی به این کشور سفر میکنید اولین چیزی که در نگاه اول نظر شما را در رومانی جلب خواهد کرد خانه های با سقف شیب دار به سبک شمال ایران و همچنین پرچم های فراوان رومانی و اتحادیه اروپا در سرتاسر شهرها و روستاهاست به طوری که خیال خواهید کرد وارد جشنواره و یا یک روز ملی رومانی شده اید.

رومانی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نهمین کشور از نظر وسعت و هفتمین کشور از نظر جمعیت است. پایتخت آن، بوداپست، ششمین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است. یک‌سوم این کشور کوهستانی، یک‌سوم دیگر تپه‌های سرسبز و بقیه پوشیده از دشت‌های وسیع مناسب کشاورزی است. رودخانه‌های فراوانی در رومانی جاری است که بزرگ‌ترین آنها دانوب‌است. در منطقه ریزش دانوب به دریای سیاه دلتای عظیم و سرسبزی را پدیدآمده که زیستگاه جانوران کمیاب به ویژه پرندگان ‌است و هزاران نوع پرنده در زمستان‌های سخت به این منطقه مهاجرت می‌کنند

شرایط تحصیل دندانپزشکی در رومانی

در کشور رومانی نیز همانند اغلب کشورهای جهان به تحصیل افراد اهمیت زیادی داده میشود و تحصیلات به صورت اجباری و رایگان می باشد. در کشور رومانی آن دسته از دانش آموزانی که استعداد علمی بالایی دارند وارد دانشگاه ها شده و به تحصیلات خود ادامه می دهند اما آن دسته از دانش آموزانی که استعداد علمی کمتری دارند وارد مدارس حرفه ای شده و سپس وارد بازار کار می شوند. دانشگاه های رومانی از اعتبار علمی بسیار بالایی در سطح جهانی برخوردارند و حتی برخی از دانشگاه ها حتی بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارند. و شاید بتوان همین موضوع را دلیلی بر تقاضای زیاد دانشجویان برای تحصیل دندانپزشکی در رومانیدانست.تحصیل دندانپزشکی در رومانی

دروس در دانشگاه های رومانی به ۳ زبان انگلیسی، رومانیایی و فرانسوی تدریس می شوند که دانشجویان با توجه به تسلط به هر یک از زبان ها تحصیل به همان زبان را انتخاب می کند. برای تحصیل در رومانی دانشجویان نیازی به ارائه مدرک زبان ندارند اما میبایست به زبان تحصیلی خود تسلط کافی را داشته باشند. برای تحصیل دندانپزشکی در رومانی نیاز است که در ابتدا در آزمون ورودی دانشگاه مربوطه شرکت کرده و سپس با قبولی در آن آزمون به دانشکده دندانپزشکی وارد شوید. تحصیل دندانپزشکی در رومانی ۶ سال به طور خواهد انجامید و  دانشجویان باید به مدت یک سال دوره های انترنی را در کلینیکی زیر نظر دانشگاه بگذرانند و سپس مدرک فارغ هزینه التحصیلی به آنان تعلق خواهد گرفت.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در رومانی

  • تحصیل در بهترین دانشگاه های رومانی
  • ارائه مدرک معتبر بین المللی
  • مجوز کار در حین تحصیل
  • ارائه خوابگاه به دانشجویان
  • هزینه پایین تحصیل و زندگی در رومانی

هزینه تحصیل دندانپزشکی در رومانی

هزینه های تحصیل در رومانی با توجه به دانشگاهی که در آن مشغول تحصیل هستید و رشته تحصیلی متغیر می باشد اما به طور کلی می توان گفت هزینه های تحصیل در رومانی در سال حدود ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو می باشد. هزینه های زندگی دانشجویی در رومانی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه می باشد که بیشترین هزینه مربوط به مسکن می باشد البته برای صرفه جویی در هزینه ها دانشجویان می توانند چند نفر باهم یک خانه را اجاره کرده و به صورت شریکی اجاره بها را پرداخت نمایند. دانشجویان در زمان تحصیل در رومانی می توانند ۲۰ ساعت در هفته را کار کنند و بخشی از هزینه های مربوط به زندگی و تحصیل خود را بدست بیاورند. همچنین دانشجویان برای کاهش هزینه های خود میتوانند از خوابگاه های دانشگاه ها استفاده کنند. خوابگاه دانشجویی ارزان ترین راه اقامت است و در حدود ۵۰ یورو در ماه برای اجاره از دانشجو اخذ میگردد و تمام امکانات رفاهی از جمله مبل، تلویزیون، اجاق گاز، یخچال، تخت و… را دارا می باشد. برخی از آنها حتی دارای ماشین لباسشویی و مایکروویو و غیره نیز می باشند.

دانشگاه های کشور رومانی در حال حاضر مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی باشند.